8 مرحله راه اندازی کمپین تبلیغاتی
این روزها، کسب و کارها برای دستیابی به اهداف و افزایش درآمد خود به کمپینهای تبلیغاتی نیاز دارند. اجرای درست این کمپین ها به کسب و کارها کمک میکند تا پیام خود را به مخاطب هدفشان برسانند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل کمپین های تبلیغاتی و نحوه اجرای اثربخش آن بپردازیم.
شما در این کمپین تلاش میکنید تا نیاز مشتریان را برآورده سازید. از طرفی، شما مشتریان را در کمپین خود متقاعد میکنید که چرا محصول یا خدمتتان بهترین گزینه برای حل مشکل آنها است. به همین دلیل، میتوان گفت که نتیجهبخش بودن فعالیتهای بازاریابی شما منوط به اجرای صحیح کمپینهای تبلیغاتی می باشد.
در این مقاله ابتدا با یکدیگر بررسی می کنیم که منظور از کمپین تبلیغاتی چیست؟ سپس به بررسی اهداف، ویژگیها و نحوه اجرای یک کمپین خوب تبلیغاتی بپردازیم. اگر شما هم قصد دارید به صورت کامل با کمپین های تبلیغاتی آشنا شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی به مجموعهای از تبلیغات می گویند که پیام یکسانی را به اشتراک میگذارند. این کمپین برای دستیابی به هدف خاصی از کسب و کار و همچنین افزایش نرخ تبدیل شکل میگیرد. برای مثال، ممکن است کسب و کاری به دنبال افزایش فروش یکی از محصولات یا خدمات خودش باشد. از این رو، پس از شناسایی مخاطب هدف سعی میکند با اجرای کمپینی اثربخش به هدف خود دسترسی پیدا کند.
هدف از ایجاد کمپین های تبلیغاتی
اغلب کسب و کارها تنها به دنبال پیشی گرفتن از رقبای خود نیستند. آنها سعی میکنند تا افرادی را پیدا کنند که میتوانند از محصول یا خدمت آنها بیشترین بهره و استفاده را ببرند.
کمپین های تبلیغاتی هدفمند به آنها اجازه میدهد تا به این هدف دست پیدا کنند. به عبارت دیگر، آنها به کمک کمپینهای تبلیغاتی افرادی را که به محصولات یا خدماتشان نیاز دارند پیدا میکنند و سپس آنها را به مشتریان وفادار تبدیل میکنند.
تبدیل بازدیدکنندگان یکی دیگر از اهداف ایجاد کمپینهای تبلیغاتی به شمار میآید. در حال حاضر تعداد بازدیدکنندگان شما بسیار بالا است؟ مهم نیست! تا زمانی که نتوانید این ترافیک را به مشتری تبدیل کنید، سودی نصیب شما نخواهد شد.
از دیگر اهداف اجرای کمپینهای تبلیغاتی میتوان به ایجاد آگاهی از برند شما اشاره کرد. شما با کمپین تبلیغاتی خود سعی میکنید تا توجه مصرفکنندگان را به خود جلب کنید و او را نسبت به محصولات یا ویژگیهای آن آگاه کنید.
به عنوان مثال، اکثر کمپینهای تبلیغاتی بانکها با هدف ایجاد و افزایش آگاهی از برند ایجاد میشوند. در این کمپینها، بانکها تلاش میکنند مزایای افتتاح حساب و سپردههای بلندمدت را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.
ویژگی های یک کمپین تبلیغاتی خوب
ظاهری زیبا و جذاب تنها ویژگی یک کمپین تبلیغاتی خوب به حساب نمیآید. کمپینی میتواند به شما کمک کند که بر اساس نتایج تحقیقات بازار شکل گرفته باشد. از این رو، شما قبل از هر چیزی باید با انجام تحقیقات کافی نیاز بازار را بسنجید.
انجام این تحقیقات به شما کمک میکنند تا بدانید مخاطب هدفتان کیست و به چه چیزی نیاز دارد. هر چقدر که بتوانید به مخاطب هدفتان بیشتر نزدیک شوید، قانع کردن او برای انجام عملی مشخص راحتتر میشود.
از طرفی، شما باید هدف هر کمپین را جداگانه مشخص نمایید. شما نمیتوانید از تبلیغاتی که برای افزایش آگاهی از برند طراحی شدهاست، برای افزایش فروش استفاده کنید. به طور کلی به کمپین تبلیغاتی، کمپین خوب گفته میشود که بر اساس نیاز بازار و هدف افزایش درآمد کسب و کار ایجاد شود.
مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی به چه صورت است؟
همهی ما برای به ثمر نشاندن فعالیتهای بازاریابی خود به کمپینهای تبلیغاتی احتیاج داریم. با این حال، آیا هر کمپینی میتواند مفید واقع شود؟ چگونه میتوان از هدر رفتن بودجه تبلیغات خود جلوگیری کرد؟ در این بخش برای عبور از این موانع به بررسی مراحل اجرای موثر کمپین تبلیغاتی میپردازیم. مراحل زیر را هنگام ایجاد و اجرای کمپین خود دنبال کنید تا بیشترین نفع را از آن ببرید:
۱. تعیین هدف
تعیین هدف، اولین و مهمترین مرحلهی اجرای کمپین تبلیغاتی به شمار میآید. از طرفی، سایر مراحل اجرای کمپین به این مرحله بستگی دارد. به همین دلیل ابتدا ببینید با تبلیغات به چه چیزی میتوانید دسترسی پیدا کنید. رایجترین اهداف اجرای کمپینهای تبلیغاتی عبارتند از:
- تبدیل مشتریان راغب به مشتری وفادار
- ایجاد و افزایش آگاهی از برند
- افزایش فروش یک محصول یا خدمت خاص
- افزایش تعداد مشتریان راغب (لید)
- بهبود روابط
در اولین مرحله شما باید تصمیم بگیرید که از کمپین تبلیغاتی خود چه چیزی میخواهید. تعیین هدف می تواند به شما در انتخاب مخاطب مناسب، پیام گیرا و اثربخش و همچنین طراحی جذاب کمک میکند.
۲. شناسایی مخاطبان هدف
قرار نیست که شما محصولات یا خدمات خود را به تمام مصرفکنندگان بفروشید. شما باید بدانید چه کسی به شما نیاز دارد و او را هدف انتخاب کنید. شما میتوانید مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی زیر دستهبندی کنید:
- سن
- علایق
- سطح تحصیلات
- جنسیت
- سرگرمیها
- درآمد
- وضعیت تاهل
- جایگاه اجتماعی
ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک میکند تا پیام مناسبی برای مشتریان در نظر بگیرید. از آن گذشته، شما میدانید در کجا و به چه صورتی با آنها ارتباط برقرار کنید. شما باید هنگام مشخص کردن مخاطبان هدف از فرضیههای شخصی دور بمانید. نظرسنجیها و ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس به شما کمک میکنند تا بتوانید اطلاعات دقیقتری را از مشتریان خود به دست بیاورید.
۳. بخش بندی مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی
نمیتوانپرسونا یکسانی را برای تمامی کمپینهای تبلیغاتی در نظر گرفت. آیا میتوان تبلیغات یخچال و فریزر را به مخاطبی نشان داد که به دنبال خرید لباسشویی است؟ بیشک، خیر! از نتایج مراحل قبل استفاده کنید و مخاطبان خود را دستهبندی نمایید.
شناسایی نیازها و مشکلات یک دسته از افراد با ویژگیهای مشترک بسیار آسان تر است. از این رو، بخشبندی مخاطبان باعث میشود که شما پیامی مناسب برای هر کمپین تعریف کنید. هر چقدر پیام شما به نیاز هر دسته از مخاطبان نزدیکتر باشد، شما سریعتر به هدف خود میرسید.
۴. انجام تحقیق کلمات کلیدی
حالا که میدانید چه کسانی را با کمپین تبلیغاتی خود باید هدف قرار بدهید، وقت آن است که چگونگی برقراری ارتباط با آنها را کاملا مشخص کنید. مخاطبان شما از چه عبارتهایی برای پیدا کردن راهکار برای حل مشکل خود استفاده میکنند؟
به عبارت دیگر، شما باید بدانید مخاطبان برای دستیابی به برند، محصول یا خدمت شما از چه عبارت هایی استفاده میکنند. از نتایج تحقیق کلمات کلیدی برای نوشتن پیام های اثربخش بهره ببرید. به عنوان مثال، صاحب فروشگاه لوازم خانگی میتواند در فصل زمستان کلمههای کلیدی «خرید بخاری ارزان» و «قیمت بخاری دیواری» را هدف بگیرد.
۵. انتخاب رسانه
در این مرحله شما باید رسانهها و کانالهایی را انتخاب کنید که مخاطبان هدفتان در آنها حضور فعال دارند. شما میتوانید بسته به مخاطبان هدفتان تبلیغات را آنلاین، آفلاین یا ترکیبی از این دو ارائه کنید. ترکیب تبلیغات آنلاین و آفلاین به شما کمک میکند تا بیشتر در چشم باشید.
با این حال، اجرای چنین کمپینهای تبلیغاتی نسبت به سایر کمپینها بسیار گرانتر تمام میشوند. انتخاب رسانه مناسب برای رسیدن به هدف کمپین بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، در بخش انواع کمپینهای تبلیغاتی با جزئیات بیشتری درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.
۶. انتخاب پیام کمپین تبلیغاتی
برای اجرای موفق کمپین تبلیغاتی به یک پیام مناسب نیاز دارید. پیام تبلیغاتی شما باید واضح، مختصر، روان و منسجم باشد. از طرفی، پیام شما باید بهیادماندنی هم باشد تا مخاطبان آن ها را به خاطر بسپارند. شاید نوشتن پیامی با این مشخصات پیشپاافتاده به نظر برسد.
با این حال، زمان نوشتن پیام متوجه خواهید شد، نوشتن پیامی که کوتاه باشد، توجه مخاطبان را به خود جلب می کند و او را خسته نمی کند چندان هم کار آسانی نیست. نتایج مطالعههای مختلف درباره این موضوع اشاره کردهاند که بازه زمانی توجه افراد کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، با کوتاه کردن پیام شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبتان خواهید داشت.
۷. انتخاب طرح
پیام متنی شما بدون عناصر بصری به هیچ وجه شانسی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، برای انتقال پیام کمپین تبلیغاتی، به طرحی زیبا و جذاب نیاز دارید. برای طراحی تبلیغ خود ابتدا باید ببینید در کدام رسانه قرار است آن را برای مخاطبانتان منتشر کنید.
به عنوان مثال، شما باید تصاویری ثابت برای تبلیغات بنری خود طراحی نمایید. با این حال، آیا چنین تصویر ثابتی برای تبلیغات تلویزیونی بین دو نیمهٔ فوتبال شهرآورد مناسب است؟ شما باید از رنگها و المانهای مناسب در طرحهای خود استفاده نمایید.
برای رسیدن به یک طرح تاثیرگذار میتوانید آمار و ارقام کمپینهای رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. شما همچنین میتوانید از نتایج کمپینهای قبلی خود هم نهایت استفاده را هم ببرید.
۸. ارزیابی نتایج
اندازهگیری نتایج کمپین های تبلیغاتی به شما کمک میکند تا میزان اثربخشی آن ها را تعیین کنید. شما میتوانید از این نتایج برای بهبود کمپین فعلی و همچنین اجرای کمپینهای بهتر در آینده بهره ببرید. شما میتوانید کمپینهای آنلاین را با رصد کردن عملکرد آنها در همان لحظه بهبود ببخشید.
نتایج کمپینهای تبلیغاتی خود را جمعآوری نمایید تا بفهمید چه پیامی، چه طرحی و چه رسانهای بیشترین سود را برای شما رقم میزند. تجزیه و تحلیل این نتایج به شما این امکان را می دهد تا نرخ بازگشت سرمایه کمپینهای بعدیتان را افزایش دهید.
انواع کمپین های تبلیغاتی کدامند؟
یکی از مهمترین تصمیماتی که باید بگیرید این است که به چه نوع کمپین هایی نیاز دارید. همانطور که اشاره شد، شما باید پیام تبلیغاتی مناسب و طرحی جذاب برای کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید. با این حال، اگر کمپین خود را در کانالی که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارد اجرا نکنید، تلاشهایتان ثمری نخواهد داشت.
در این بخش به بررسی مهمترین انواع کمپینهای تبلیغاتی رایج میپردازیم. شما میتوانید از آنها بر اساس نیاز خود و همچنین شناختی که از مخاطبتان دارید برای ایجاد کمپین هایتان استفاده کنید.
۱. شبکه های اجتماعی
شما میتوانید کمپین تبلیغاتی خود را در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و توییتر اجرا نمایید. شاید این سوال مطرح شود که از کدام شبکه اجتماعی باید استفاده کرد؟ پاسخ این سوال را مخاطبان هدفتان مشخص میکنند. در حقیقت، شما باید در کانالی کمپین خود را اجرا کنید که مخاطب هدفتان فعالیت میکند.
از ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی برای ارزیابی کمپین تبلیغاتی خود و همچنین بهبود آن استفاده نمایید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید کمپین خود را پس از اجرا اصلاح کنید. نترسید! از آمار و ارقام به دست آمده برای رسیدن به هدفتان بهره لازم را بگیرید.
2. بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یکی دیگر از انواع کمپینهای تبلیغاتی به شمار میآید. شما در این روش با تولید محتوای سئوشده، مرتبط و منحصربهفرد سعی میکنید رتبه خوبی در صفحه نتایج موتورهای جستوجو به دست بیاورید.
3. تبلیغات چاپی
شاید شما بخواهید کمپین تبلیغاتی خود را به صورت آفلاین اجرا کنید. تبلیغات چاپی یکی از روشهای قدیمی دستیابی به مشتریان می باشد. از مهمترین کانالهای تبلیغات چاپی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بنر
- بیلبورد
- بروشور
- تراکت
- روزنامه و مجله
- پوستر
- تابلوی تبلیغاتی
شما میتوانید از تبلیغات چاپی در کنار کمپینهای آنلاین خود بهره ببرید. به عنوان مثال، فروشگاههای بزرگ آنلاین همچنان از بیلبوردها برای دستیابی به مشتریان استفاده میکنند. با این حال، بهتر است قبل از هر چیزی بودجهٔ مورد نیاز تبلیغات خود را مشخص نمایید. سپس با توجه به هدفتان تصمیم بگیرید که از آنها کنار هم بهره ببرید یا خیر.
4. تبلیغات تلویزیونی
تلویزیون یکی دیگر از کانالهای محبوب و رایج برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی به حساب میآید. به عنوان مثال، شما میتوانید تبلیغات خود را قبل از مسابقههای مهم فوتبالی یا سریالهای محبوب تلویزیونی نمایش بدهید. نمایش تبلیغات به صورت زیرنویس حین پخش مسابقههای مهم ورزشی یا سریالهای پربیننده یکی دیگر از راههای اجرای کمپین تبلیغاتی می باشد.
لازم به ذکر است که تبلیغات تلویزیونی در دسته تبلیغات گران قیمت قرار میگیرند. به همین دلیل، زمانی از این کانال استفاده کنید که مطمئن شوید بهترین نتایج را برای شما رقم میزند.
با ایجاد کمپین تبلیغاتی اثربخش به اهدافتان دست پیدا کنید
کمپینهای تبلیغاتی به کسب و کارها این امکان را می دهند، تا به اهداف مشخصی دست پیدا کنند. ممکن است شما به دنبال فروش یک محصول خاص باشید. با این حال، شاید کسب و کار دیگری بخواهد آگاهی از برندش را با کمپین تبلیغاتی خودش افزایش دهد.
برای ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق باید ابتدا مخاطبان خود را شناسایی کنید. سپس به یک پیام تبلیغاتی مرتبط با نیاز او و طرحی جذاب نیاز دارید. در انتها، کمپینتان را باید در کانال هایی اجرا کنید که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارند.