۲۱ نکتهی طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام(1)
اینستاگرام یکی از محبوبترین و بزرگترین شبکههای اجتماعی در چند سال اخیر بوده است که بسیاری از برندها در استراتژیهای تجاری و بازاریابی خود به مارکتینگ در اینستاگرام بسیار توجه میکنند. اکنون در این مقاله روشهایی را به شما معرفی میکنیم که برای بازاریابی در اینستاگرام به آنها نیاز خواهید داشت.
در چندین سال اخیر میزان استفاده از اینستاگرام به حد بسیار زیادی رشد کرده است و بیش از ۳۵ درصد از بازاریابان در سراسر جهان از اینستاگرام برای رشد و پیشرفت برند خود و فروش بیشتر استفاده میکنند.
این آمار تا سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری داشته و به ۵۰ درصد رسیدهاست. در واقع میتوان گفت اینستاگرام به یک عامل جدایی ناپذیر در بازاریابی تبدیل شده است و این در حالیست که بیش از یک و نیم میلیارد نفر روزانه از این شبکهی اجتماعی بسیار محبوب استفاده میکنند و حداقل یکبار در روز این اپلیکیشن را چک میکنند.
برای بازاریابی در اینستاگرام روشهای بسیاری وجود دارد که ما در 2 مقاله به ۲۱ نکتهی طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام اشاره میکنیم و هر کدام را به اختصار برای شما توضیح خواهیم داد.
یک حساب تجاری اینستاگرام ایجاد کنید:
قبل از اینکه بازاریابی در اینستاگرام را شروع کنید، باید یک حساب کاربری از نوع بیزنسی در اینستاگرام برای خودتان ایجاد کنید. اگر شما از قبل، حساب کاربری در اینستاگرام دارید و قصد دارید آن را به یک حساب کسب و کار تبدیل کنید، مستقیما به مرحله سوم در زیر مراجعه کنید. اما اگر به تازگی کسب و کار خود را ایجاد کردهاید و میخواهید یک حساب کاربری جدید برای خود ایجاد کنید، مراحل زیر را از ابتدا و به ترتیب انجام دهید.
مرحله اول: اپلیکیشن اینستاگرام را دانلود کنید:
برای اینکه از اپلیکیشن اینستاگرام بر روی موبایل خود استفاده کنید نیاز نیست که هیچ برنامهی اضافی دیگری روی گوشی خود نصب کنید. فقط کافی است به اپ استور مربوط به سیستمعامل دستگاه خودتان مراجعه و نسخه اصلی برنامه را دانلود و نصب کنید.
مرحله دوم: ثبت نام کنید:
- برنامه را پس از دانلود و نصب، اجرا کنید.
- دکمهی ایجاد حساب کاریری در IOS یا ثبت نام با ایمیل و شماره تلفن در Android را لمس کنید.
- ایمیل یا شماره تلفن خود را وارد نمایید.
- نام کاربری و رمز عبور خود را ایجاد کنید.
- اطلاعات نمایه خود را پر کنید و بر روی Done یا انجام شد ضربه بزنید.
مرحله سوم: حساب کاربری خود را به یک حساب بیزنسی تغییر دهید:
- به صفحهی پروفایل خود بروید و بر روی آیکون سه خط موازی در بالا سمت راست کلیک کنید.
- بر روی دکمهی Setiings یا تنظیمات ضربه بزنید و بعد از آن Account را انتخاب نمایید.
- در صورت داشتن یک صفحهی فیسبوک، حساب اینستاگرام خود را به فیسبوک متصل کنید.
- جزئیات کسب و کار خود را وارد نمایید.
- روی Done یا انجام شد ضربه بزنید.
۲۱ نکته طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام کدامند؟
اینستاگرام برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ روی صحنه حاضر شد و مثل هر پلتفرم دیگری در ابتدا بیشتر جنبه سرگرمی داشت. این برنامه پس از مدتی و با اضافه شدن افراد زیادی به اینستاگرام، به یک کانال بازاریابی کامل تبدیل شد و افراد زیادی به سمت کسب درآمد از اینستاگرام روی آوردند.
به ویژگیهای اینستاگرام توجه کنید، همه این ویژگیها در کنار هم میتوانند بازاریابی در اینستاگرام را معنا ببخشند. در همین راستا ما طی 2 مقاله، ۲۱ نکته طلایی و ارزشمند درباره بازاریابی در اینستاگرام را برای شما بیان می کنیم تا به شما در رشد کسب و کارتان کمک کند.
نکته یک: حتما از یک حساب کاربری بیزنسی استفاده کنید:
اگر میخواهید با حساب شخصی خود به بازاریابی و کسب و کار در اینستاگرام بپردازید، بهتر است تجدید نظر کنید و حساب کاربری خود را به یک حساب بیزنسی تبدیل کنید؛ زیرا با بیزنسی شدن حساب شما، به ویژگیهای زیر در اینستاگرام دسترسی خواهید داشت:
- آمار اینستاگرام یا Insights Instagram
- تبلیغات در اینستاگرام یا Instagram Ads
- خرید در اینستاگرام یا Instagram Shopping
- اطلاعات تماس و ایجاد یک دکمه برای نشان دادن اطلاعات شما در صفحهی حساب کاربریتان
یک حساب کاربری بیزنسی دارای مزایای خاصی برای اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا است، اما برای بسیاری از بازاریابها بیش از یک حساب بیزنسی است. اگر هنوز هم حساب خود را به یک حساب بیزینسی تغییر ندادهاید به ابتدای مقاله مراجعه کنید و سپس این کار را انجام بدهید.
نکته دوم: اهداف خود را بسیار واضح و روشن تعریف کنید:
تمامی بسترها و شبکههای اجتماعی یک ابزار هستند، اما شما در صورتی میتوانید به طور موثر از آنها استفاده کنید که بدانید که در تلاش برای انجام چه کاری هستید. بازاریابی در اینستاگرام میتواند چندین معنا داشته باشد:
- افزایش آگاهی از برند و بزرگ شدن برند کسب و کار شما
- افزایش سرنخهای بیشتر برای قیف فروش کسب و کارتان
- افزایش فروش محصولات یا افزایش ارائه خدمات خود
شما میتوانید در حساب کاربری یا پیج اینستاگرام خود در چندین مورد فعالیت کنید. به عنوان مثال میتوانید هم به فروش محصولات بپردازید و هم برند خود را رشد دهید. در واقع باید هدف خودتان را مشخص کنید و ببینید که چه انتظاری از پیج اینستاگرام خود دارید. با آگاهی از این موارد میتوانید یک استراتژی برای فعالیت در اینستاگرام ایجاد نمایید.
نکته سوم: مخاطبان خود را مشخص کنید:
شما باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید و مشخص کنید که با چه حجمی از مخاطبین روبرو خواهید شد. یک تحقیق ساده به شما نشان خواهد داد که از چه کاربرانی میتوانید بیشترین سود را ببرید. به عنوان مثال بیشترین میزان استفاده از اینستاگرام مختص به کاربران ۱۸ تا ۳۰ سال است. همچنین بسیاری از افراد که ساکن مرکز شهر هستند، بیشتر از این شبکهی اجتماعی نسبت به سایرین استفاده میکنند.
اینها تنها آماری هستند که راه شما را در ادامه مسیر روشنتر میکنند؛ اما این جمله به معنای این نیست که شما تنها باید در این دو حوزه بررسیهای خود را انجام دهید. شما باید بازار هدف خودتان را شناسایی نمایید و با توجه به آن، محتوایی در اینستاگرام خود تولید کنید که پرسونا شما آن را بپسندد و به عبارت سادهتر با آن ارتباط برقرار کند.
این نکته زمانی مهمتر خواهد شد که شما بخواهید به تبلیغات و بازاریابی برای اینستاگرام خودتان بپردازید.
نکته چهارم: پروفایل خود را بهینه کنید:
یکی دیگر از نکات بسیار مهم بازاریابی در اینستاگرام این است که یک بایو (Bio) خوب ایجاد کنید. شما باید در ۱۵۰ کاراکتر یک تصور عالی از برند خود به مخاطبانتان بدهید و همچنین شخصیت برند خود را منتقل کنید. ایجاد یک بایوخوب، تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطبان شما میگذارد و باعث میشود که دنبالکنندگان شما نیز افزایش یابد.
خوشبختانه در پروفایل اینستاگرام چند بخش دیگر وجود دارد که شما میتوانید با استفاده از آنها خودتان را بهتر معرفی کنید. این موارد به ترتیب در زیر آورده شدهاست:
- نام شما: حد استاندارد تعداد کاراکتر در این قسمت، ۳۰ کاراکتر میباشد. (پر کردن این بخش برای جستجوی اینستاگرام ضروری است)
- نام کاربری (Username) شما: نام کاربری باید حداکثر از ۳۰ کاراکتر ایجاد شود. (پر کردن این بخش برای جستجوی اینستاگرام ضروری است)
- وبسایت شما: در این قسمت میتوانید یک یا چندین لینک در بایو اینستاگرام خود قرار دهید و هر زمان که بخواهید میتوانید آن را تغییر بدهید.
- دستهبندی: شما در این قسمت میتوانید ماهیت برندتان را مشخص نمایید و به مخاطبین خود بگویید که در چه زمینهای فعالیت میکنید.
- اطلاعات تماس: شما میتوانید با استفاده از این بخش، اطلاعات تماس خود را قرار دهید و به مخاطبین خود بگویید که چگونه میتوانند شما را پیدا کنند.
- دکمههای Call to Action: در این بخش نیز دکمههایی وجود دارد که می توانند مخاطبان شما را به دایرکت و یا به بخش تماس با شما منتقل میکند.
بیو اینستاگرام یکی از بخشهای بسیار مهم در حساب کاربری شما میباشد که در بالای صفحهی پروفایل شما قرار می گیرد. نوشتن یک بیو حرفهای بسیار زیاد به دیده شدن پیج شما کمک میکند.
نکته پنجم: یک تصویر مناسب برای پروفایل خود انتخاب کنید:
برای بسیاری از برندها، تصویر پروفایل اینستاگرام شما باید لوگو برند کسب و کارتان باشد. این کار به افزایش دادن اعتبار شما کمک میکند و همچنین به مخاطبین شما این امکان را میدهد که در یک نگاه شما را بشناسند و ببینند شما چه کسی هستید.
تصویر پروفایل شما در اینستاگرام ۱۱۰ در ۱۱۰ پیکسل نمایش داده میشود که در یک دایره با قطر ۱۱۰ پیکسل برش زده میشود. شما باید برای تصویر پروفایل خود یک تصویر با کیفیت را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که با وجود تغییرات توسط اینستاگرام، تصویر شما همچنان خوب و با کیفیت نمایش داده میشود.
نکته ششم: محتوای تصویری ایجاد کنید:
اینستاگرام یک رسانه بصری می باشد و شما برای تولید محتوای بصری، به تجهیزات حرفهای عکاسی نیاز نخواهید داشت چرا که عکسهای شما باید کاملا روشن و واضح باشند.
همچنین تصاویر شما باید قابلیت ایجاد تعامل را با مشتریان داشته باشد، یعنی شما باید یک محتوای تصویری تولید کنید که یک داستانی پشت آن وجود داشته باشد و بیننده را هیجانزده نماید. اگر نمیدانید که چه نوع محتوایی تولید کنید تا بیننده خود را هیجانزده کنید، از یکی از روشهای زیر استفاده کنید:
- پستهای پشت صحنه: به دنبالکنندههای خود تصویری از محل کار، نمای فروشگاه و یا روند تولید محصولاتتان را نشان بدهید.
- نقل قولها و تصاویر مبتنی بر متن: میتوانید محتوای تصویری جذاب به همراه متن و نقلقولهای جذاب ایجاد کنید.
- پستهای آموزشی: اگر شما یک کسب و کار آموزشی هستید یا کسب و کار شما به نحوی است که میتوانید به مخاطبین خود آموزش دهید، محتواهای آموزشی تولید کنید و در پیج اینستاگرام خود قرار دهید.
- فیلمها: شما میتوانید به انتشار فیلمهای یک دقیقهای و در قالب پست و یا فیلمهای طولانی (IGTV) بپردازید.