۲۱ نکتهی طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام(2)
نکته هفتم: ظاهر حساب کاربری خود را ایجاد کنید:
هنگامی که تصمیم گرفتید چه نوع محتوایی تولید کنید، وقت آن رسیده که ظاهری از برند خود برای مخاطبینتان ایجاد نمایید. شما میتوانید از رنگ سازمانی برند خود الهام بگیرید و یک قالب کلی برای تصاویر خود طراحی کنید.
مخاطبین شما باید بتوانند بعد از دیدن تصاویر و فیلمهای شما، به راحتی شما را از دیگر صفحات تشخیص و تمایز دهند. سعی کنید اگر یک پیجی به جز کسب و کار دارید، ماجراجویی کردن در آن را تجربه کنید. یکی از روشهای بسیار تاثیرگذار در بازاریابی در اینستاگرام این است که ماهیت برند و محتواهای خود را به مخاطبین خود به خوبی نشان دهید.
نکته هشتم: کپشن های عالی بنویسید:
در ابتدا ما اشاره کردیم که اینستاگرام یک رسانه بصری می باشد؛ اما به این معنی نیست که از نوشتن کپشن در زیر هر پست غافل شوید. حرف و سخن برند شما به همان اندازه که ظاهر پیج شما مهم است، اهمیت دارد. شما میتوانید یک کپشن با حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر در زیر هر پست بنویسید، بنابراین دست شما در نوشتن دربارهی هر چیزی باز است.
شما میتوانید دربارهی محصولات خود در زیر هر پست بنویسید یا حتی در زیر هر پست به داستانسرایی بپردازید.
به این نکته توجه کنید که تنها دو سطر اول کپشن برای هر کاربر قابل مشاهده است و برای خواندن باقی کپشن باید به بر روی More کلیک کند تا باقی کپشن را نیز بخواند. به همین خاطر سعی کنید به مهمترین اطلاعاتتان در دو خط اول اشاره کنید چرا که بسیاری از کاربران تصویر و کپشن را اسکن میکنند و به سراغ پستهای دیگر میروند.
بنابراین شما باید آنقدر کپشن را خوب بنویسید که مخاطب با خواندن ۲ خط اول، به سراغ بقیه کپشن شما برود. در زیر بهترین میزان کپشن برای هر پست را میتوانید ببینید:
- کپشنهای طبیعی: ۱۳۰ الی ۱۵۰ کاراکتر
- کپشنهای تبلیغاتی: ۱۲۵ کاراکتر
اگر حرفی برای گفتن در زیر هر پست دارید و میدانید که نوشتن شما برای کاربرانتان ارزشمند است، از نوشتن زیاد نترسید. یکی از پیجهایی که کپشنهای طولانی در زیر هر پست مینویسد، پیج National Geographic است که نمونهای کلاسیک از محتوای طولانی به شمار می آید.
نکته نهم: از هشتگ ها استفاده کنید:
هشتگ، یکی از اصول اولیه برای بازاریابی در اینستاگرام میباشد و اگر بخواهید دیده شوید، باید از هشتگها استفاده کنید. در هر پست اینستاگرام میتوان تا ۳۰ هشتگ استفاده کرد؛ اما به احتمال زیاد این تعداد هشتگ اصلا نیازتان نمیشود و زیادهروی در هر چیزی نتیجه معکوس میدهد.
پیشنهاد میکنیم برای هر پست بین ۵ تا 10 هشتگ استفاده کنید و به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه از هشتگهای تکراری استفاده نکنید. برای بدست آوردن بیشترین بازدهی از طریق هشتگها نکات زیر را حتما رعایت کنید:
- از هشتگهای مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید.
- هشتگهایی مرتبط با پست و استوری خودتان بنویسید.
- هشتگها را در دو خط اول کپشن ننویسید.
- به هیچ عنوان از هشتگهای #فالوکن و #لایک_کن استفاده نکنید.
نکته دهم: کاربران خود را درگیر کنید
درگیرکردن مخاطب یاانگیجمنت ریت اینستاگرام ، یکی از مواردی است که ممکن است در بازاریابی اینستاگرام یا کسب و کارهای اینترنتی به گوش شما خورده باشد. اگر مخاطب پست شما را در اینستاگرام ببیند و به واسطه آن شما را فالو کند یا آن را برای فرد دیگری بفرستد، در حال تعامل با پیج شما بوده و درگیر پیج شده است.
انتشار محتوای عالی بسیار خوب است اما اگر در قسمت نظرات با مخاطبین خود تعامل نداشته باشید، در واقع آنها را درگیر نکردهاید و Engagement هم نیز نخواهید داشت.
به نظرات ارسال شده در هر پست پاسخ بدهید و همچنین پستهای خوب را لایک کنید و نظر خود را بنویسید تا از این طریق با صفحات دیگر نیز تعامل داشته باشید. سعی کنید به روشی کاملا غیر تبلیغی این کار را انجام دهید.
اگر فردی شما را در استوری و یا پستی تگ کرد، با او تعامل کنید و حتی میتوانید نظرات او را در استوری خود نیز منتشر کنید. Engagement یکی از اصلیترین روشهای بازاریابی در اینستاگرام به شمار می رود..
نکته یازدهم: تا می توانید از استوری های اینستاگرام نهایت استفاده را ببرید:
معمولا کسب و کارهای زیادی از استوریهای اینستاگرام استفاده میکنند و تا الان نتایج خوبی هم گرفتهاند، به شرط اینکه بهترین زمان برای انتشار استوری را بدانند تا بتوانند بهرهوری بیشتری نیز داشته باشند. استوریها بخش اصلی یک استراتژی مناسب بازاریابی در اینستاگرام را شامل میشوند.
همانطور که میدانید، یک استوری تنها ۲۴ ساعت ماندگار است. استوریها بهترین فرصت برای ارتباط با فالوورها و ایجاد تعامل هستند. در ادامه به نکاتی پیرامون یک استوری جذاب اشاره میکنیم:
- یک داستان تعریف کنید: اگر یک داستان ساده در ذهنتان دارید، آن را بیان کنید. در واقع همین روش استوری تلینگ برای اثربخشی بسیار کافی است.
- خیالپردازی کنید: سعی کنید به کمک چند تصویر، پیام خود را منتقل کنید. نیازی نیست موضوع را زیادی شاخ و برگ دهید و پیام خود را سریعا منتقل کنید.
- ارزش خلق کنید: به فالوورهای خود اطلاعات ارزشمندی ارائه دهید یا منابع مفیدی را به آنها معرفی کنید.
- CTA قرار دهید: برای استفاده از لینکها تنها به swipe up اکتفا نکنید و از امکان دعوت به عمل یا CTA نیز کمک بگیرید تا فالوورهای شما ترغیب شوند بر روی لینکها ضربه بزنند.
- برندسازی کنید: در هر کسب و کاری برندسازی از اهمیت بسیار بالایی برخودار است و استوریها میتوانند بازگوی این موضوع باشند.
نکته دوازدهم: از هایلایت برای جذاب کردن بایو استفاده کنید:
در موارد قبلی به مولفههای مختلف بایو اشاره کردیم اما در این نکته به این مورد میپردازیم که هایلاتها آلبومی از استوریهای شما هستند که قبلا از آنها استفاده کردهاید. بنابراین برای حفظ استوریهای ارزشمند میتوانید از هایلاتها کمک بگیرید.
به عنوان مثال، شما در چند استوری خود را معرفی کردهاید و اکنون میخواهید هر فالوور جدید آن را مشاهده کند. کافی است یک هایلایت با نام مشخص درست کنید و استوریها را در آن بچینید. همچنین در آغاز کار شما به ۴۰ هایلایت در پیجتان دسترسی دارید.
نکته سیزدهم: از گیفت ها و دیگر امکانات استوری بهره ببرید:
استفاده از گیفتها یا هر امکانات دیگری در استوری میتواند ارتباط شما و فالوورها را بسیار قویتر کند و به آنها اجازه میدهد تا در بخشهای مختلف با شما مشارکت نمایند. با گذاشتن باکسهای سوال و نظر سنجی و پرسش و پاسخ سعی کنید بالاترین تعامل رو با کاربران خود داشته باشید.
استیکر شمارش معکوس یک راه دیگر برای ایجاد تعامل است و به شما این امکان را میدهد قبل از معرفی محصول یا یک رویداد خاص هیجان ایجاد کنید.
از فالوورهای خود میخواهید که با علامتگذاری بر روی شمارش معکوس منتظر پست شما باشند. به عنوان مثال، قصد دارید یک مسابقه برگزار کنید و از فالوورها میخواهید برای اطلاع از نحوه شرکت در مسابقه شمارش معکوس را دنبال نمایند.
نکته چهاردهم: لایو اینستاگرام:
یکی از نکاتی که کم و بیش با آن آشنا هستیم، لایو اینستاگرام است. با استفاده از لایو مارکتینگ میتوانید با طرفداران خود ارتباط واقعی تری برقرار کنید. شما میتوانید برای استفاده موثر از لایو اینستاگرام، راهکارهای زیر را دنبال کنید:
- با استفاده از گزینه افزودن مهمان، یک گفت و گوی مشترک با دوست خود یا متخصص یک صنعت برگزار کنید.
- پشت صحنه یک رویداد را به صورت زنده نمایش دهید.
- یک کارگاه آموزشی برگزار کنید.
- به سوالات فالوورهای خود پاسخ دهید.
- با یکی از اعضای تیم خود مصاحبه کنید.
- با مشتری خود صحبت کنید.
نکته پانزدهم: یک فروشگاه اینستاگرام راه اندازی کنید:
اگر یادتان باشد قبلا اشاره کردیم که بایستی یک پروفایل بیزنسی داشته باشید. دلیل دیگر این موضوع به ساخت فروشگاه اینستاگرام برمیگردد که این ویژگی برای حسابهای شخصی در دسترس نیست. اینستاگرام به شما این امکان را میدهد تا فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد نمایید.
بعد از راه اندازی، یک گزینه به نام «View Shop» دریافت خواهید کرد، بنابراین فالوورهای شما میتوانند بدون انجام حرکت خاصی از فروشگاه شما استفاده کنند.
آمار ها نشان میدهند ۱۳۰ میلیون کاربر اینستاگرام ماهانه بر روی پستهای فروشگاهی اینستاگرام کلیک میکنند، بنابراین با تعداد زیادی از مشتریان جدید رو به رو خواهید شد. همچنین میتوانید محصولات فروشگاه خود را در پست ها، استوریها و IGTV ها تگگذاری کنید.
نکته شانزدهم: ریلز اینستاگرام را آزمایش کنید:
در طراحی و به روزرسانی جدید ریلز اینستاگرام (Instagram Reels) در یک تب دیده میشود. این اتفاق پاسخ اینستاگرام به تیک تاک است اما موضوع فقط مربوط به چالش رقص نیست، بلکه برندها از آن برای متمایز شدن استفاده میکنند. استفاده خلاقانه از آن میتوانند مشارکت و تعامل پیج شما را بالا ببرد و سبب بهتر دیده شدن برندتان گردد.
نکته هفدهم: پست را در زمان مناسب ارسال کنید:
آیا میدانید بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام براساس حوزه فعالیت شما کدام است؟ یک گزارش از بررسی ۲۶۰ هزار پست در ۱۱ صنعت مختلف نشان میدهد که زمان مناسب ارسال پست بسیار مهم است.
آمارهای اکانت شما اطلاعات خوبی را به همراه دارند که میتوانید آنها را الگویی برای خود قرار دهید و زمان مناسب ارسال پست خود را کشف کنید. کافی است به بخش Insights Instagram مراجعه کنید و آمار خود را زیر نظر بگیرید.
نکته هجدهم: مشارکت با اینفلوئنسرها را امتحان کنید:
همکاری بااینفلوئنسرها میتواند مخاطبان را با نام برند شما آشنا کند و افزایش اعتبار برای شما به همراه داشته باشد. یک نظرسنجی نشان میدهد که تقریبا نیمی از کاربران روزانه در اینستاگرام به توصیه اینفلوئنسرها خرید میکنند. یک راه آسان برای همکاری با اینفلوئنسرها، دعوت از آنها در یک گفت و گوی لایو است تا بدین ترتیب برند خود را بهتر به مخاطبانتان معرفی کنید.
به عنوان مثال، یک اینفلوئنسر از مواد غذایی یک برند در آشپزی خود استفاده میکند و در پایان این برند را معرفی کرده و توصیه میکند که مخاطبان آن برند را امتحان کنند.
نکته نوزدهم: مخاطبان خود را با تبلیغات اینستاگرام گسترش دهید:
مطمئنترین راه برای به دست آوردن مخاطبان جدید، تبلیغات در اینستاگرام می باشد. تبلیغات به دو صورت انجام میشود که یک روش از طریق Instagram Ads است و روش دیگر از طریق مشارکت با پیجها و اینفلوئنسرها میباشد.
نکته بیستم: استراتژی خود را با تجزیه و تحلیل بهینه کنید:
در اینجا یک سوال پیش میآید که شما با بازاریابی در اینستاگرام چقدر آشنایی دارید؟ اما این موضوع آنقدرها مهم نیست چرا که شما همیشه میتوانید پیشرفت کنید و استراتژی خود را بهینه نمایید.
بهترین راه برای بهبود نتایج خود تجزیه و تحلیل کارهایی است که قبلا انجام دادهاید. در اینستاگرام بهترین راه برای انجام این کار آنالیز اینستاگرام با استفاده از اطلاعات موجود در Instagram Insights می باشد. پس همین الان به سراغ تجزیه و تحلیل اطلاعات بروید و نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید.
همین حالا کسب درآمد از اینستاگرام را آغاز کنید
در حالی که اینستاگرام به عنوان یک بازیگر مهم در دنیای بازاریابی به ایفای نقش میپردازد، برندها در حال چیدن استراتژی و کسب درآمد از اینستاگرام هستند. اگر هنوز شروع نکرده اید، همین حالا دست به کار شوید و زمان را از دست ندهید. کافی است ۲۱ نکته طلایی که در طی این 2 مقاله گفته شد را اجرا نمایید و کسب درآمد از اینستاگرام را تجربه کنید.