اصل چهارم: معتبر بودن؛ باورپذیر کردن ایده
برادران هیث در کتاب ایده عالی مستدام تاکید دارند تا به مخاطبان آموزش دهند هر ایده موفق باید توسط مخاطبان به حد کافی باورپذیر باشد. اگر مخاطب نتواند تاثیر عملی و واقعبینانه ایده را باور کند، نمیتواند آن را هم بپذیرد.
بنابراین در هنگام ساخت و پرداخت ایده، باید حتما به این سوال پاسخ داده شود که ایده تا چد اندازه عملی می باشد. برای پاسخ دادن به این سوال نیاز است که فرد ایدهپرداز با دیدگاههای مختلف ایده خود را مورد بررسی قرار دهد. زمانی که مخاطبان به این باور برسند که این ایده ثمرهای منحصربهفرد ایجاد خواهد کرد، به راحتی آن را قبول می کنند.
اصل پنجم: احساسی بودن؛ مهم جلوه داده ایده
احتمالا بسیاری از ما این تصور را داریم، یا به غلط به ما آموزش داده شده است که ایدهپردازی یک بحث کاملا جدی و منطقی است که باید به دور از احساسات به آن پرداخت. اما برادران هیث در کتاب ایده عالی مستدام به خوبی به ما نشان میدهند که اتفاقا بخش مهم و بسیار تاثیر گذار از ساخت و ارائه هر ایده بازی با احساسات دیگران است.
به کارگیری احساسات به صورت بجا و صحیح در هنگام ساخت و معرفی ایده میتواند به پذیرفته شدن ایده ما کمک زیادی بکند. برای این کار ما نیاز داریم به شکلی که بتوانیم احساسات مخاطبان را درگیر کنیم. شناخت نیازها، سلیقه و تمایلات مخاطبان تا حد زیادی میتواند به ما کمک کند که احساسات او را از طریق ایده خود درگیر و به این ترتیب تاثیر موردنظرمان را در آنها ایجاد کنیم.
اصل ششم: داستانی بودن؛ مجاب کردن مخاطب برای عمل کردن براساس ایده ما
یکی از تاثیرگذارترین ویژگیهای ایدههای موفق که در کتاب ایده عالی مستدام به آن پرداخته شده، داستانی بودن ایده می باشد. بسیاری از ما با تاثیر Story Telling یا داستان سرایی در فضای مجازی آشنا هستیم. داستان سرایی به ما این امکان را میدهد که با ارائه مقدمهای، ذهن مخاطب را برای پذیرش ایده خود آماده کنیم. استفاده از مثالهای ملموس و واقعی در حین داستانسرایی باعث میشود ذهن مخاطبان آماده شود تا زمانی که ایده مطرح شد، راحتتر آن را بپذیرند.
ترجمه کتاب ایده عالی مستدام
کتاب Made to Stick; Why Some Ideas Survive and Others die در ایران توسط آقای مجتبی اسدی و سید رامین هاشمی با عنوان ایده عالی مستدام ترجمه و توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است. عنوان فارسی کتاب ترجمه دقیق عنوان اصلی آن نیست، اما نام کتاب به شکلی ترجمه شده که مخاطبان در همان نگاه اول میتوانند به محتوای کتاب پی ببرند.
بنابراین میتوان گفت ترجمه نام کتاب به شکلی دقیق و هوشمندانه صورت گرفته است. متن کتاب نیز به شکلی روان و ساده ترجمه شده است که باعث میشود مخاطبان به راحتی محتوای آموزشی ارائه شده توسط نویسندگان کتاب را دریافت کنند. کتاب ایده عالی مستدام در ۳۷۲ صفحه و ۶ فصل نگارش و ترجمه شده است که هر بخش به معرفی یکی از ویژگیهای مهم ایدههای موفق و اصول ارائه ایده به مخاطب میپردازد.
موفقیت در کسب و کار با یادگیری اصول ایده پردازی و بیان ایده
احتمالا برای بسیاری از ما پیش آمده که ایدهای در ذهن داریم و میخواهیم آن را به دیگران انتقال دهیم. تصویری که ما در ذهن داریم، تصویری روشن و واضح است. اما آیا ایده ما برای تمام مخاطبانمان نیز به همین اندازه روشن و واضح می باشد؟
برادران هیث در کتاب ایده عالی مستدام به ما آموزش میدهند که اولا یک ایده موفق با تاثیرات ماندگار چگونه میتواند خلق شود و سپس چطور مطرح شود که بیشترین تاثیر را بر مخاطبین ایجاد کند. کتاب در شش فصل نگارش شده و مخاطب در هر فصل درسی را میآموزد که به او کمک میکند در هر شرایطی، چه در کسب و کار خود چه در جریان زندگی روزمره، ایدههایی نو و منحصربهفرد خلق کند و همچنین چطور این ایدهها را به دیگران انتقال دهد تا به سادهترین شکل توسط آنها مورد پذیرش قرار بگیرد.
اگر شما هم کتاب ایده عالی مستدام را مطالعه کردهاید، نظرات و تجربههای خود را زیر این مقاله با ما و همراهان تیم هفتآن به اشتراک بگذارید.