اصول کپشن نویسی در اینستاگرام(3)
8-لحن برندتان را با لحن نشاطآور اینستاگرام هماهنگ کنید:
هر شبکه اجتماعی لحن و ادبیات متفاوت و مخصوص به خود را دارد که برای آن خوب و موثر عمل میکند. مثلا لغات و اصطلاحات تخصصی در شبکهای خاص مانند لینکدین به خوبی کار میکنند، اما ممکن است در اپلیکیشن اینستاگرام کارایی نداشته باشند.
بهترین پستها در اینستاگرام معمولاً دارای لحنی بانشاط و جالبی هستند که میتوانند جنبههای انسانی، خصوصی و اعتبار یک برند را بهتر و به خوبی نشان دهند. بههمین دلیل است که باید لحن برندتان را با لحن اینستاگرام هماهنگ کنید. این شبکه برای برندهایی که لحنشان شاد است بهتر عمل می کنم.
برای دیگر برندها که لحن جدیتری دارند؛ باید بین صمیمیت و جدیت تعادل برقرار نمود. سازگاری نسبی لحن برند شما با لحن اینستاگرام، میتواند به شما در ساختن یک نام تجاری موفق در این مسیر کمک نماید. وقتی برندها شوخی بامزه یا رقابتی را دستمایه تبلیغاتشان میکنند، مردم از این کار لذت میبرند.

اصول کپشن نویسی در اینستاگرام(3)
9- لحن مشخصی داشته باشید:
هر چه بیشتر بتوانید لحن و صدای (Tone of Voice) مشخصی برای خودتان داشته باشید، در اینصورت، مخاطبان شما را بیشتر میشناسند. به عنوان مثال برخی همیشه عادت دارند در کپشنهای خود به تمام موضوعات نگاه طنز و کمدی داشته باشند، برخی کوتاه مینویسند و بعضی دیگر از اشعار شاعران برای بیان منظور خودشان استفاده میکنند.
10- از شکلکها (ایموجیها) استفاده کنید:
ایموجیها، شکلکهای کارتونی در دسترس کاربران گوشیهای هوشمند هستند که میتوانند به کپشن اینستاگرام شخصیت و احساس ببخشند. به همین دلیل بسیاری از برندها، حتی همان برندهایی که لحن جدیتری دارند، در کپشن از ایموجی ها و شکلک ها استفاده میکنند.
روشهای مختلفی برای استفاده از ایموجیها در پستتان وجود دارد. مثلا شما میتوانید در ابتدای کپشن برای جلب توجه کاربران از آنها استفاده کنید. حتی میتوانید در وسط جملهها به جای بعضی کلمات یا در انتهای جملات کپشن، درست مانند آخرین و شیرینترین قسمت یک لطیفه از آنها استفاده کنید.
11- کانالهای اجتماعی دیگرتان را هم در اینستاگرام تبلیغ کنید:
شما میتوانید از کپشن پست اینستاگرامتان برای تبلیغ سایر حسابهای کاربریتان در شبکههای اجتماعی دیگر استفاده کنید. مثل تلگرام، واتساپ، توئیتر، فیسبوک و… .این کار روش خوبی برای آگاهکردن دنبالکنندگانتان است تا بدانند که چطور و کجا میتوانند شما را پیدا کنند.
به این ترتیب دنبالکنندگان اینستاگرامیتان میتوانند شما را در توییتر، تلگرام، آپارات و دیگر شبکههای اجتماعی هم دنبال کنند. مثلاً ممکن است شما کمپینی را که در شبکههای اجتماعی دیگری راهاندازی کردهاید را در اینستاگرام تبلیغ کنید.
11- اگر تردید دارید، کپشن را به صورت خلاصه تهیه کنید:
کپشنهای شما ممکن است قدری طولانیتر از چند کلمه یا حتی یک جمله باشند، که کاملا به ذائقه مخاطبانتان بستگی دارد. مثلا اگر صاحب یک شرکت غذایی هستید، ممکن است کل روش تهیه یک غذا را در کپشن خود قرار دهید.
این روش، چنانچه مهمترین اطلاعات (مانند نام غذای موردنظر) را در ابتدای کپشن نوشته باشید، هیچ اشکالی ندارد. به این ترتیب اطلاعات اصلی شما مخفی نمیشوند.
اما اگر هنوز از نوع لحن برندتان اطمینان ندارید، بر اساس تجربیات ما مختصرنویسی بهترین اقدام است. بعضی از بهترین کپشنهای اینستاگرام عبارات کوتاه هستند و یا اینکه نکات اصلی را به سرعت و خیلی کوتاه مینویسند و اجازه میدهند که تصایر با مخاطبان سخن بگوید.

اصول کپشن نویسی در اینستاگرام(3)
محدودیتهای کپشن اینستاگرام
نوشتن کپشن فرصت بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و بیان حزئیات دقیقتر است، اما به این معنی نیست که فضای کافی در اختیار شما قرار دارد، تا بتوانید کپشنهای طولانی ای را بنویسید. کپشن اینستاگرام نیز مانند دیگر شبکههای اجتماعی محدودیتهایی دارد که به آنها اشاره میکنیم.
کپشن اینستاگرام دو محدودیت اصلی دارد: اولین محدودیت آن استفاده از 2200 کاراکتر و دومین محدودیت آن امکان استفاده از حداکثر 30 هشتگ می باشد.
استفاده از کپشنهای طولانی اصلا جذاب نیست و از سوی دیگر نیازی نیست متن خود را پر از هشتگ کنید تا در اینصورت به جذابیت آن هم لطمه ای وارد نشود.
معنی پ.ن در اینستاگرام
احتمالا دیدهاید که برخی افراد در پایان کپشن اینستاگرام خود از علامت مخفف و اختصاری «پ.ن» استفاده میکنند، که در واقع از حروف اول «پینوشت» گرفته شده است.
پینوشت؛ توضیحات تکمیلی در انتهای کپشن پست اینستاگرامتان است، تا اگر در متن شما شک و شبههای وجود دارد یا نیاز دارید به نکات بیشتری اشاره کنید، بتوانید در این بخش به آن بپردازید.

اصول کپشن نویسی در اینستاگرام(3)
کپشنهای خوب در اینستاگرام
با توجه به این مطلب، چه ویژگیهایی یک کپشن اینستاگرامی را از سایرین متمایز میکند؟
- شروع با عبارات و نکاتی در خور توجه
- فراخوان عمل (CTA)
- استفاده از تعداد مناسب هشتگها
- لحن نشاطآور و جذاب
- شکلکهای کارتونی (ایموجی ها)
- تبلیغ سایر حسابهای کاربری برند در سایر شبکههای اجتماعی
- مختصر و کوتاه نویسی
همه شرکتهایی که تمامی این مراحل را رعایت میکنند، روش خاص خودشان را برای همراه کردن دنبالکنندگانشان در اینستاگرام دارند.
اما شما چطور میتوانید روش آنها را برای نوشتن کپشن خودتان بهکار بگیرید؟ مثالها و پیشنهادات دیگری را برای شما ارائه میکنیم تا شاید ایدههایی در ذهن شما ایجاد کند.

اصول کپشن نویسی در اینستاگرام(3)
نمونه ای از کپشن تبلیغاتی در اینستاگرام
«[محصول جدید] رسید! همین حالا دموی ۳۰ روزه رایگان آن را دریافت نمایید و برای خودتان تماشا کنید…»
«ما داریم با [شریک / شرکت] روی یک ابتکار جدید با یک [هدف مشترک] کار میکنیم. کارکنان ما طاقت ندارند برای شروع پروژه صبر کنند…»
«ما اینجا در [نام رویداد] هستیم! به [#غرفه] ما بیایید و مدیر عامل را پیش از آنکه به سکوی [سخنرانی] برود ملاقات کنید…»
«تبریکات فراوان به [نام کارمندمان] برای برنده شدن [جایزه]! یک افتخار شایسته برای کسی که در این ماه به سختی کوشش و تلاش کرد»
چند نمونه دیگر از کپشن نویسی تبلیغاتی در اینستاگرام
«بهترین [محصول] برای این موقع سال. چه چیزی در فصل پاییز مورد علاقه شماست؟ در قسمت نظرات، ما را مطلع کنید و برایمان کامنت بگذارید»!
«به اول فروردین نزدیک میشویم، اما؛ بعد از تعطیلات سال جدید، با یک آگهی هیجانانگیز و جذاب، برمیگردیم … در شب سال نو کجا خواهید بود؟ برنامه خودتان را در زیر به اشتراک بگذارید و کامنت کنید»!
«قسمت ۱ [فایل صوتی] در دسترس شما قرار گرفت! با حضور مهمان ما [نام مهمان] شادتر خواهید بود. لینک در بیو.»
«همکاری گروهی برای داشتن یک فرهنگ خوب شراکتی بسیار مهم است. همکاری که به همکاری با او علاقمندید را در قسمت کامنت ها در زیر تگ کنید.»
«ما به دلیل راهاندازی [محصول جدید] بسیار خوشحالیم، اما هر [نوع محصول] باید نام زیبایی برای خودش داشته باشد. نامهای پیشنهادی خودتان را برای ما بفرستید. به بهترین نام پیشنهادی یک سال خدمات رایگان اهدا می گردد! لینک در بیو.»

اصول کپشن نویسی در اینستاگرام(3)