اصول کپشن نویسی در اینستاگرام (1)
چرا نوشتن یک کپشن خوب در اینستاگرام مهم و ضروری است؟
حتما شنیدهاید که خیلی وقتها میگویند: یک عکس یا ویدیو میتواند بهتر از هزاران کلمه و جمله مفهوم مورد نظر را منتقل کند. اما گاهی اوقات؛ این به تنهایی کافی نیست و به دلایل متفاوتی نیاز دارید تا یک کپشن خوب زیر پست اینستاگرامتان بنویسید.
هر چه بتوانید از طریق محتوای خود با مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، محبوبتر میشوید و همین باعث میشود تا در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرید.
برخی از کاربران بدون توجه به کپشن شما پستتان را لایک یا بازدید میکنند. اما بیشتر مخاطبان علاقه دارند کپشنی که زیر پستتان نوشته اید را بخوانند و عکس و فیلم به تنهایی برای آنها کافی نیست.
کپشن اینستاگرام به شما کمک میکند تا با مخاطبان تعامل بیشتری داشته باشید و با توجه به زمانی که آنها صرف میکنند مشارکت بیشتری نشان دهند.
هر چقدر بتوانید کپشن بهتری بنویسید؛ لایک و کامنت بیشتری میگیرید و نهتنها برای خودتان مهم است، بلکه برای اینستاگرام نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.
کپشنهای خوب در اینستاگرام، توضیح میدهند که عکس مربوطه درباره چیست، به دنبالکنندگان میگویند چه عملی انجام دهند یا نکات ظریف نهفته در تصویرتان را تفسیر میکند و در نتیجه محتوا را لذتبخشتر میکند و حتی دنبالکننده ترغیب میشود این محتوا را بهاشتراک بگذارد.
اگر فکر میکنید یک توضیح مناسب در اینستاگرام، در درجه آخر اولویت دارد، فرصت جذب مخاطبین را از دست دادهاید. زیرا این هدف تنها از طریق یک محتوای بصری فراهم نمیشود.
چگونه کپشن بنویسیم؟
حالا که فهمیدیم دقیقا کپشن چیست، با این سوال مواجه میشویم که هنگام کپشن نویسی برای عکس به چه نکات ضروری باید توجه کنیم، چه کار کنیم که مخاطب، کپشن ما را بخواند، مجذوب آن شود و واکنش دلخواه ما را نشان دهد.
کپشننویسی را باید دقیقا مشابه یک محتوای متنی یا مقاله متنی بدانیم که در بیشتر مواقع با لحنی خودمانی و راحت نوشته میشود، اما به این معنی نیست که نمیتوانیم و نباید به صورت رسمی بنویسیم.
ساختار اصلی یک مقاله به شکل زیر تعیین میشود:
- تیتر
- لید
- مقدمه
- بدنه متن
- نتیجهگیری و در نهایت فراخوانی
در کپشنهایی که در اینستاگرام که میبینید؛ شاید مانند یک مقاله به طور مشخص شاهد این بخشها نباشید، اما اگر کمی دقت کنید به صورت یکپارچه و پیوسته میتوان این موارد را در کپشنهای مختلف مشاهده کرد.
گاهی تیتر همان نوشته مهمی است که روی عکس یا ویدئویتان درج میکنید، تا مخاطب بیشتر ترغیب شود که محتوای شما را دنبال کند.
لید همان یکی دو خط اول کپشن است و بعد از آن شاهد مقدمه و بدنه اصلی آن هستیم. در انتها هم در کپشن خود نتیجهگیری نمایید و از مخاطبان خود بخواهید بازخورد (CTA) خود را ابراز کنند.
آموزش کپشن نویسی در اینستاگرام
برای نوشتن یک کپشن خوب و حرفهای، حتما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
1- اهمیت مخاطب شناسی:
با هر هدفی که محتوایی در شبکههای اجتماعی تولید میکنید یا کپشن مینویسید، در نهایت مخاطبانتان بیشترین اهمیت را دارند. بنابراین باید به درستی مخاطب خودتان را بشناسید و ببینید در چه بستری برایشان کپشن مینویسید. در نتیجه کپشنی بنویسید که مناسب مخاطب شما باشد و به آن اهمیت میدهد.
2- ایدهیابی:
ابتداییترن گام برای نوشتن یک کپشن خوب، پیداکردن ایدهای جذاب و درگیرکننده است تا روی مخاطبان تاثیر بگذارد و همچنان او را درگیر محتوای شما نگه دارد. پس قبل از نوشتن کپشن، حتما به ایدههای مختلف و ساختار کپشن خود فکر کرده و در نهایت بهتر ایده را پیادهسازی کنید.
3- ابتدا چند پیشنویس تهیه کنید:
آیا تا کنون به این دقت کردهاید که بهترین کپشن دقیقا زمانی به ذهنتان میرسد که مطلبتان را منتشر کردید؟ با خودتان میگویید «حیف، کاش اینطوری مینوشتم.»
بنابراین!! صبر کنید؛ عجله نکنید. چند جمله برای کپشن مطلبتان پیشنویس کنید و از همکاران و دوستانتان بپرسید کدامیک بهتر است. بهطورکلی؛ اصلا عجول نباشید.
اما به لطف الگوریتم جدید اینستاگرام، بهزودی میزان مشارکتی که پست شما ایجاد میکند مهمتر از ویژگی ترتیب وقوع پستها خواهد شد.
بهزودی صفحه اصلی (Feed) اینستاگرام لحظاتی را نمایش خواهد داد که فکر خواهد کرد برای ما مهمتر است. امکان نمایش پستهای شما در صفحه اصلی اینستاگرام دنبالکنندگانتان، به تعداد لایکها و کامنتها یا نظراتی که در هر پست دریافت میکند، رابطه شما با کاربری که پست را منتشر میکند و عوامل دیگر بستگی دارد.
به همین خاطر بهتر است برای تهیه یک کپشن مناسب وقت بگذارید. چرا که سبب حفظ تعداد دنبالکنندگانتان میشود و چون برایشان جذاب است، حتی آن را برای دوستانشان ارسال میکنند و به این شیوه، دنبالکنندگان آنها نیز جذب محتوای پستهای شما میشوند. (چنانچه قصد افزایش کامنت اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید!)
4- نکات مهم را در ابتدای کپشن بنویسید
شاید یک کپشن به معنای واقعی مانند مقاله لید نداشته باشد، ولی چند کلمه ابتدایی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. چراکه بقیه کپشن در بخش more قرار میگیرد. به همین دلیل تلاش کنید؛ مهمترین و جذابترین بخش کپشن که ترجیحا شامل کلمات کلیدی و موضوعی کنجکاوکننده است را همان ابتدای کپشن خود بنویسید.
بیشترین تعداد کاراکتر مجاز در کپشن پستهای اینستاگرامی تا۲۲۰۰ کاراکتر است. ولی نکته مهم در کپشن نویسی این است که فقط سه یا چهار خط از کپشن برای کاربر نمایش داده میشود.
البته مجبور نیستید کپشن را خیلی کوتاه تهیه کنید که کاربران بتوانند کل کپشن را بدون کلیک روی واژه «بیشتر یا more» ببینند. در عوض، عبارات مهم و اطلاعاتی را که مخاطب بتواند از طریق آن ارتباط برقرار کند بالاتر از بقیه اطلاعات قرار دهید و استفاده از علامت هشتگ # یا نام کاربری ( با علامت @) و اطلاعات خارج از موضوع را در انتهای کپشن پست اینستاگرامتان قرار دهید.
5- از شکلکها (ایموجیها) استفاده کنید
ایموجیها همان، شکلکهای کارتونی در دسترس کاربران گوشیهای هوشمند هستند که میتوانند به کپشن های اینستاگرامی شما شخصیت و احساس ببخشند.
به همین دلیل بسیاری از برندها، حتی برندهایی که لحن جدیتری دارند، در کپشن از این شکلک ها استفاده میکنند. روشهای مختلفی در استفاده از ایموجیها در پستتان وجود دارد. مثلا شما میتوانید در ابتدای کپشن برای جلب توجه کاربران نیز از آنها استفاده کنید.
حتی میتوانید در وسط جملهها به جای بعضی کلمات یا در انتهای جملات کپشن، درست مانند آخرین و شیرینترین قسمت یک لطیفه از آنها بهره ببرید.